Halaman

Ahad, 26 Februari 2012

ISU DAN PEMIKIRAN DALAM SENI TAMPAK



ISU DAN PEMIKIRAN DALAM SENI TAMPAK

HASIL seni perlu berfungsi untuk akal berfikir yang secara langsung mencerdikkan masyarakat. Sesungguhnya hasil karya yang kita tatapi itu memerlukan keringat dan inspirasi yang perlu diperah oleh pembuat seni untuk tatapan masyarakat. Sesungguhnya “Isu dan Pemikiran dalam Seni Tampak” disajikan dalam 27 topik yang dipecahkan kepada 6 bab adalah isu global yang menarik minat semua pihak.

Seni tampak suatu signifikan antara keringat dan inspirasi. Ia membawa justifikasi bahawa seni tidak semudah untuk menghasilkannya dan bukan mudah untuk dinikmati walaupun ia berada di sekitar dan penting di dalam kehidupan kita. Seni suatu signifikan mengandungi 99 % keringat dan hanya 1% inspirasi. Ini mengingatkan kita bahawa, baik audiens maupun pembuat seni bahawa seni tidak semudah untuk diangkat menjadi popular. Setiap bab mengetengahkan pelbagai isu dan persoalan untuk dicari jawapan. Juga ada ketika pembuat seni itu sendiri mencipta persoalan hingga menjadi masalah. Akhirnya melalui seni sebagai suatu signifikan cuba dimanipulasikan untuk menyelesaikan masalah.

Sesungguhnya terdapat banyak makna yang mahu dicari dan dikongsi di sebalik penghasilan sesebuah hasil seni tampak. Ada persoalan yang merumitkan kita untuk diterjemah apa lagi jika warna yang membawa makna kepada sesuatu itu dikelirukan pula oleh simbol-simbol yang pelik.

Sebahagian yang pelik dalam seni itu diakui sebagai suatu yang unik. Keunikan ini mencetuskan pertembungan idea dengan peraturan, pertelagahan teori dengan aliran menjadikan separuh karya seni tampak menerima nilai baharu. Jika seni itu ada kaitan dengan kehidupan, adakah nilai baharu kehidupan dapat disampaikan sebagai suatu mesej oleh pembuat seni? Siapakah kita sebagai khalayak seni dan siapakah pembuat seni diutarakan secara panjang lebar dalam Bab 3 – “Seni Tampak dan Cabarannya”.

Biasanya proses penghasilan seni tampak berkaitan dengan hidup dan pengalaman. Kesedaran untuk mengajak masyarakat berfikir tentang hidup dan pengalaman memerlukan kesedaran dan ilmu. Hasil seni perlu dihayati, difikir dan aktiviti ini suatu proses keintelektualan yang memerlukan masyarakat yang berilmu dan dapat menjadikan karya seni sebagai suatu signifikan. Buku ini sesuai untuk semua peringkat dan mengajak pembaca merasai dunia seni tampak yang luas dan mencabar.

Buku “ISU DAN PEMIKIRAN DALAM SENI TAMPAK” ini sedang berada di pasaran. Tempah melalui (mnoor_othman@yahoo.com.my) atau hubungi 0174709390.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan